5 Preguntes freqüents sobre la nova factura de la llum

Des de l’1 de juny la nova factura de la llum va canviar a un nou model que fixa trams horaris i la possibilitat de contractar dues potències. Una nova normativa elaborada pel Govern i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha modificat els peatges de la llum (que serveixen per a pagar el que costa fer arribar l’electricitat fins a les nostres cases) perquè les decisions d’estalvi i de consum de cada persona tinguin més pes en el preu final de la nostra factura.

Tots els consumidors passen a tenir un peatge amb discriminació horària en els termes de potència i energia, és a dir, que el preu serà diferent segons l’horari de consum. Aquesta mesura preveu “fomentar l’estalvi energètic, l’eficiència, l’autoconsum i el desplegament del vehicle elèctric”, indica el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

Per tant, el consumidor pagarà per l’electricitat segons l’hora del dia que la consumeixi. El nou rebut de la llum deixa enrere el caos de tarifes vigents fins ara i passa de sis tarifes a una sola. Aquesta nova tarifa, que es coneixerà amb les sigles 2.0TD, serà aplicable a tots els usuaris domèstics o petits negocis que tinguin contractada una potència inferior o igual a 15 kW i que estiguin acollits a la tarifa regulada (PVPC).

Tant als qui estiguin en la tarifa regulada com als del mercat lliure. Per als primers, els comercialitzadors de referència hauran d’aplicar els nous preus establerts per als termes de potència i energia del PVPC, amb els trams horaris indicats anteriorment. En el cas dels usuaris del mercat lliure el comercialitzador ha d’adaptar el preu del contracte per a incorporar la diferència de costos regulats. Per a això, compta amb dues opcions:

 

  • Adaptar el preu del contracte als nous períodes d’energia i potència.
  • Mantenir els trams de preus que el consumidor tingués acordat prèviament en el seu contracte, traslladant al preu la diferència de costos que resultaria per al seu perfil de consum.

De quina manera afecten les noves tarifes a l’usuari?

Segons explica la CNMC, en unificar-se els peatges vigents de tipus domèstic en un només, tots els consumidors domèstics passen a tenir el mateix preu del peatge. Els costos regulats (peatges i càrrecs) seran més reduïts per als consumidors que fins ara no tenien discriminació horària, i pujaran per als que sí que la tenien, i que actualment gaudeixen d’un preu més barat. Aquest col·lectiu serà un dels grans perjudicats per la reforma de la tarifa.

La diferenciació de preus per períodes horaris pretén incentivar el desplaçament del consum d’electrodomèstics a períodes amb menor demanda «a fi d’evitar inversions innecessàries en la xarxa». A més, facilitar la recàrrega del vehicle elèctric «a un preu reduït»; ja sigui en el mateix domicili o mitjançant la contractació d’un segon punt de subministrament (en permetre contractar 0 quilowatts de potència en període punta).

Què es pot fer per a reduir la factura?

Existeixen diverses opcions. Per exemple, adequar la potència contractada a les necessitats reals. Es pot canviar cada dotze mesos sol·licitant-ho a la comercialitzadora. Tots els usuaris domèstics poden consultar l’històric de la potència elèctrica màxima utilitzada i els seus consums en les pàgines web de les empreses distribuïdores de la seva zona, previ registre. La CNMC té un llistat amb els llocs web de tots els distribuïdors.

Un altre consell de la CNMC és evitar consums simultanis, per a poder reduir la potència contractada. També desplaçar el consum a períodes fora de les hores punta. Es pot aconseguir un cert estalvi (o, almenys que no pugi la factura) consumint en hores del període pla.

Està quantificat l’estalvi que es pot aconseguir?

La CNMC calcula que els consumidors que segueixin amb els mateixos hàbits, podran beneficiar-se d’una reducció del 3,4% en el conjunt del rebut. Aquest abaratiment respon a una reducció d’un 68% en la part regulada del rebut (peatges i càrrecs), que representen aproximadament la meitat del rebut: un altre 25% correspon al cost de l’energia, i el 25% restant a impostos. 

Competència estima que sense encendre diversos aparells elèctrics alhora (rentadora i cuina o planxa, per exemple), aquesta llar podria estalviar fins a 300 euros anuals, ja que li permetria ajustar la potència contractada o carregar el cotxe elèctric a la nit.

Es recomana ajustar la potència a la baixa en els períodes punta i, de la mateixa forma, augmentar-la en els horaris vall, període al qual es pretén desplaçar tot el consum que sigui possible. 

Per part seva, els consumidors que ja estan acollits a la discriminació horària (el que popularment es coneix com a tarifa nocturna) pagaran uns dos euros extres al mes respecte al que abonen ara.

Ha de fer algun tràmit el consumidor?

No ha de fer res. El nou peatge s’assigna de manera automàtica. No obstant això, el consumidor pot adaptar les seves potències contractades i les seves pautes de consum per a aprofitar els avantatges de la nova estructura de peatges.

Demana un estudi gratuït del teu consum energètic AQUÍ

Esperem que l’article us hagi sigut d’utilitat i et donem gràcies pel teu temps de lectura, fins la propera!

No Comments

Post A Comment

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Si vols més informació sobre alguns dels serveis d'ISP Grup: